› Rezultatul financiar: Grupul Škoda Auto a raportat o cifră de afaceri record, de 26,5 miliarde de euro pentru 2023, la un profit operațional crescut cu 182,3% față de anul precedent, la 1,8 miliarde de euro, în condițiile unei marje de rentabilitate de 6,7%
› Livrările la nivel mondial: Škoda Auto a livrat cu 18,5% mai multe autovehicule decât în anul anterior, iar între toate modelele din gama mărcii, familia de modele 100% electrice Enyaq a repurtat cea mai mare creștere de livrări (+52,1%)
› Internaționalizare: producătorul de autovehicule intră pe piețele cu creșteri dinamice din Vietnam și Kazahstan
› Transformare în curs: rezultatele acestea pregătesc Škoda Auto pentru a naviga cu succes volatilitatea crescută a pieței și pentru a putea investi miliardele de euro necesare pentru mobilitatea electrică
› Perspectivele pentru anul 2024: SUV-ul compact electric pe baterie Elroq va da startul campaniei de mobilitate electrică
Mladá Boleslav, 15 martie 2024 – Grupul Škoda Auto1) a reușit o cifră de afaceri record, de 26,5 miliarde de euro în 2023 (2022: 21,0 miliarde de euro; +26.2%). Compania și-a crescut semnificativ și profitul operațional, cu 182,3% față de anul precedent, la 1,8 miliarde de euro (2022: 628 milioane de euro). Producătorul auto ceh și-a crescut și marja de rentabilitate, la 6,7% (2022: 3%). La nivel mondial, Škoda Auto a livrat anul trecut 866.800 de vehicule către clienți (+18,5%). Înregistrând vânzări de 81.700 de unități, Enyaq a repurtat cea mai mare creștere procentuală între toate modelele Škoda (+52,1%), fiind unul dintre cele mai bine vândute automobile 100% electrice pe numeroase piețe europene. Intrând pe piețele din Vietnam și Kazahstan, producătorul auto ceh a continuat implementarea strategiei sale de internaționalizare. În paralel, Škoda își implementează în forță și planurile în domeniile digitalizării și electrificării, compania planificând investiții de miliarde de euro în mobilitatea electrică în anii următori. Aceste investiții strategice, împreună cu performanțele financiare robuste sunt esențiale pentru asigurarea succesului pe termen lung al mărcii în industria auto, ce este marcată de evoluții foarte rapide.
Klaus Zellmer, CEO Škoda Auto, a declarat: ”Prin rezultatele noastre din 2023 am demonstrat încă o dată fiabilitatea modelului nostru de business și ne-am arătat, de asemenea, flexibilitatea extraordinară. Strategia noastră s-a dovedit a fi eficace, iar portofoliul nostru diversificat de modele de autoturisme, ce îmbină optim avantajele ambelor sisteme de propulsie (electric și cu ardere internă) continuă să fie pe placul clienților noștri. Le mulțumesc cu toată sinceritatea tuturor membrilor familie Škoda, precum și partenerilor și distribuitorilor noștri de pe întreg globul pentru eforturile lor continuate. Ei sunt cei care au făcut toate acestea posibile, în ciuda condițiilor dificile și a schimbărilor rapide din mediul în care ne desfășurăm activitatea. Nu ne culcăm însă pe laurii acestui succes, conștienți fiind că și concurența crește rapid, iar piețele globale și încrederea consumatorilor vor rămâne volatile. Totuși, rezultatele acestea constituie o fundație solidă, iar măsurile strategice sunt esențiale pentru ca noi să putem continua să facem investițiile necesare în viitorul nostru. Iar azi prezentăm un important nou pas în această direcție: studiul de design al noului nostru SUV crossover urban 100% electric, Škoda Epiq, care va fi dezvăluit oficial în 2025, la un preț de aproximativ 25.000 de euro, astfel că mobilitatea electrică va deveni și mai accesibilă.”
Holger Peters, membru al Consiliului de Administrație Škoda Auto, responsabil pentru Finanțe, IT și Aspecte juridice, a declarat: ”În 2023, am reușit cele mai mari venituri din istoria companiei noastre. Astfel cifra noastră de afaceri a crescut la 26,5 miliarde de euro, adică cu 26,2% față de anul precedent. Totodată ne-am crescut cu mai mult de dublu marja de rentabilitate, la 6,7%. Fără efectele extraordinare ale opririi activității din Rusia, ne-am fi situat chiar la 7,5%. Aceasta demonstrează în manieră impresionantă că programul nostru Next Level Efficiency+ funcționează și că măsurile luate au efectul scontat. Din această poziție de forță, continuăm să investim sume importante în transformarea noastră în curs spre mobilitatea electrică și digitalizare, în ciuda fluctuațiilor de pe piață și a incertitudinilor geo-politice.”
Martin Jahn, Membru al Consiliului de Administrație Škoda Auto, responsabil pentru Vânzări și Marketing, a declarat: ”Am reușit cifre de vânzări extraordinare în 2023, cu Enyaq pe locul 4 între toate modelele 100% electrice pe baterie din Europa. În Germania, care este cea mai importantă piață națională a mărcii Škoda, Enyaq a ocupat locul 3, iar pe piața noastră de proveniență, Republica Cehă, precum și în Slovacia, Enyaq a fost modelul electric de pe locul 1 în topul vânzărilor naționale. Dar am făcut progrese și în alte domenii strategice esențiale: prin intermediul Škoda X Innovation Hub am continuat cu coerență să digitalizăm experiența clienților noștri în toate aspectele de mobilitate, integrând servicii precum Pay to Park sau Pay to Fuel. Și am făcut și pașii corecți în direcția câștigării de noi clienți de partea mărcii noaste: recenta noastră intrare pe piața din Vietnam ne consolidează poziția în regiunea ASEAN. Iar colaborarea strategică cu partenerul nostru local din Kazahstan ne pregătește pentru a reintra anul viitor pe această piață promițătoare.”
Livrări crescute, rezultate excelente
Škoda Auto a livrat în 2023 866.800 de autoturisme clienților din întreaga lumea, ceea ce reprezintă un plus de 18,5% față de anul precedent. Modelul 100% electric Enyaq a înregistrat de departe cea mai substanțială creștere între modelele Škoda, și anume de 52,1% față de anul anterior. Din punct de vedere financiar, Grupul Škoda Auto a raportat o cifră de afaceri record de 26,5 miliarde de euro în 2023 (2022: 21,0 miliarde de euro; +26,2%). Compania și-a crescut semnificativ și profitul operațional, cu 182,3% față de anul precedent, la 1,8 miliarde de euro (2022: 628 milioane de euro). A crescut și marja de rentabilitate, la 6,7% (2022: 3%). De remarcat este că Škoda Auto a reușit aceste rezultate în condițiile unei piețe foarte dificile, a incertitudinilor geo-politice cunoscute, a creșterii prețurilor la materiale și materii prime și a scăderii puterii de cumpărare. Producătorul auto va face uz de această fundație puternică pentru a face investiții semnificative în viitorul său.
Portofoliu de modele atractiv și actualizat
Aceste rezultate financiare excelente au fost posibile datorită gamei de modele Škoda modernizate, ce le oferă clienților cea mai amplă gamă de modele și sisteme de propulsie din întreaga istorie Škoda. Portofoliul include astfel autovehicule pur electrice, sisteme de propulsie mild-hybrid și plug-in, precum și motoare extrem de eficiente cu ardere internă. În ultimul an, Škoda și-a actualizat profund portofoliul de modele. Astfel, marca a introdus facelift-uri pentru compactele sale Scala și Kamiq, precum și pentru navele-amiral de succes Kodiaq și Superb. De asemenea, producția modelului Superb a fost mutată de la Kvasiny,Cehia, la unitatea de producție Volkswagen din Bratislava. Modelul este astfel acum produs alături de Volkswagen Passat, ceea ce asigură sinergii considerabile în cadrul Grupului de mărci.
Accente pe digitalizare și pe orientarea spre client
Succesul viitor în sectorul auto presupune dezvoltarea softurilor aferente. În 2023, înființarea hub-ului de inovații Škoda X la Praga a marcat un pas decisiv spre dezvoltarea rapidă și integrarea de inovații orientate spre client la bordul autoturismelor Škoda. Aici sunt incluse implementarea la bordul mașinilor a chatbot-ului AI ChatGPT, alături de introducerea de servicii digitale precum Pay to Park, Pay to Fuel și Digital Certificate. Producătorul ceh de automobile este ferm angajat să își continue digitalizarea și să investească și în următorii ani în servicii digitale, în conectivitate și în tehnologii avansate de machine learning.
Škoda Auto își implementează cu succes strategia de internaționalizare
Alături de investițiile continue în domeniile strategice esențiale, Škoda își extinde coerent activitățile pe piețele internaționale dinamice, pentru a-și asigura succesul pe termen lung. În 2023, Škoda Auto a intrat pe piața vietnameză, în calitate de deschizător strategic de drum pentru Grupul de mărci. Piața aceasta promite oportunități atractive de creștere și servește ca poartă de intrare în regiunea dinamică ASEAN. De asemenea, Škoda Auto și-a anunțat revenirea pe piața din Kazahstan, unde marca va oferi modelele Kodiaq, Kamiq, Karoq și Octavia, asamblate local în Kostanay.
Reușitele repurtate de Škoda Auto în 2023 în domeniul sustenabilității
În 2023, a făcut progrese tangibile în direcția atingerii obiectivelor sale ambițioase de sustenabilitate. În februarie 2023, Škoda a dat în lucru construirea unui sistem fotovoltaic la fabrica sa din Pune, cu o capacitate de a genera până la 26,6 GWh de electricitate anual, ceea ce acoperă până la 30% din necesarul fabricii. Mai mult, în 2023 Škoda a instalat un sistem solar pe acoperișurile fabricii sale principale, situate în Mlada Boleslav. Acesta generează peste 2 GWh de curent electric anual, fiind instalat pe o suprafață de peste 10,000 m2. De asemenea, uzina generatoare de electricitate ŠKO–ENERGO a început să treacă de la cărbune, la biomasă 100%. La fabricile sale din Cehia, Škoda Auto a reușit să reducă amprenta sa ecologică cu 56,4% în 2023 comparativ cu 2010, în privința a cinci aspecte de sustenabilitate: utilizarea de apă, consumul de energie, emisiile de CO₂, generarea de deșeuri și emisiile de substanțe volatile. Compania se concentrează în continuare pe reducerea impactului ecologic al operațiunilor sale, de-a lungul întregului lanț valoric și integrează activ principiile economiei circulare. Škoda urmărește să aibă până în 2030 o amprentă neutră de carbon la toate unitățile sale de fabricație din Republica Cehă și India.
Strategia Škoda în domeniul mobilității electrice: lansarea noilor modele Škoda Elroq și Škoda Epiq
Prin mult-așteptata premieră mondială a modelului Škoda Elroq, ce va avea loc mai târziu în decursul acestui an, Škoda își accelerează campania amplă de lansare de modele, ce include șase modele electrice în următorii ani. Cu acest pas, producătorul auto ceh își va extinde gama de modele electrice în importantul segment SUV compact. Elroq va fi primul modele electric Škoda ce va da formă limbajului de design Škoda Modern&Solid, ce vine să rafineze designul exterior al portofoliului de modele electrice Škoda.
De asemenea, SUV-ul sub-compact Škoda Epiq ce a fost recent prezentat în avanpremieră, oferă prime indicii cu privire la abordarea Škoda în zona automobilelor electrice de intrare în gamă. Programat pentru lansare în 2025 și cu o poziționare de preț atractivă la circa 25.000 euro, Škoda Epiq are menirea de a deschide importantul segment al SUV-urilor sub-compacte. Pentru a accelera transformarea spre mobilitatea electrică, Škoda Auto va investi miliarde de euro în mobilitatea electrică în anii următori.