Škoda este o marcă auto cu o dezvoltare dinamică, având o prezență atât pe piața din România, cât și pe piețele europeană și internațională, cu automobile fiabile, sigure și confortabile, îndeplinind cele mai ridicate cerințe privind calitatea și oferind un excelent raport calitate-preț. Astfel, autovehiculele Škoda sunt exportate în prezent în peste 100 de țări, iar anual sunt produse și livrate peste 1 milion de automobile.
Fuziunea cu Concernul Volkswagen, în anul 1991, a adus și investiții considerabile. Astfel, Škoda a reușit să progreseze în mod decisiv pe plan tehnic, îmbinând în prezent valorile sale tradiționale și funcționalitatea creativă, cu un design proaspăt și dinamic. Totuși, se pune mare preț pe caracterul individual al mărcii.
Cunoștințele și experiența în domeniul tehnic, munca de dezvoltare orientată strategic spre piață și producție, precum și tehnologia avansată de producție se reflectă în calitatea desăvârșită a autovehiculelor Škoda. Pornind de la toate acestea, Škoda depune toate eforturile pentru a rămâne o marcă atemporală, creativă și modernă și pentru a îndeplini în mod activ dorințele clienților, într-o manieră orientată spre viitor. Abordarea deschisă și sinceră este poziționată în centrul activităților noastre, punând un accent deosebit pe satisfacția continuă și deplină a clienților noștri. Pentru a îndeplini toate aceste obiective, ne bazăm întreaga activitate pe conceptul pe care noi îl numim Human Touch.
Oliver Stefani este director de design la Škoda. Desenul este o parte esențială din activitatea sa zilnică. Așadar, nu este de mirare că, în cadrul interviului său cu Škoda, el își completează unele dintre răspunsuri cu o schiță. Dar vedeți cu ochii voștri.
Ce te face să zâmbești? Îmi place să văd cum reacționează oamenii când văd pentru prima dată designurile noastre. Când ei zâmbesc, trebuie și eu să zâmbesc. E un sentiment bun când ai șansa să faci pe cineva fericit. Când proiectăm o mașină, întregul proces durează aproximativ trei ani. Faza principală de design durează de obicei în jur de nouă luni – aceeași durată ca o sarcină. Și așa ne gândim noi la mașină: este copilul nostru și avem grijă de el. Pui multă inimă și suflet și atât de mult timp în el - atât de multe idei, succese, dar și obstacole. Să vezi mașina pe drum pentru prima dată, să vezi un client care îi place și care este mândru de ea: pentru asta muncim.
Și ce zici de critici? În design, niciodată nu există o soluție finală. Negru și alb pot fi ambele corecte. Dacă unor persoane le place și altora nu, ai venit cu ceva bun. Orice reacție este mai bună decât „Nu mă interesează”. Pe de altă parte, există o bucată din sufletul tău în fiecare mașină pe care o proiectezi, deci ești în mod natural puțin sensibil. Oricine se plânge de o mașină de-a mea, într-un fel se plânge de mine. Uneori te doare, dar face parte din meserie. Încercăm să creăm emoții și să nu fim mediocri.
Cum știi ce le va plăcea oamenilor? Ce te inspiră? Totul. Orice găsesc interesant. Mă interesează avioanele, care sunt obiecte zvelte și puternice. Bărcile sunt de asemenea interesante, la fel și arhitectura, moda, filmele și electronicele. Ori de câte ori călătoresc, încerc să îmi iau timp să stau într-o cafenea, să urmăresc traficul și oamenii și să absorb atmosfera. Lumea este plină de minuni și surprize. Designerii trebuie să identifice și să anticipeze tendințele într-un stadiu incipient. Desigur, nu avem o bilă de cristal, dar avem acea senzație din instinct, care este foarte importantă. Nu există o dovadă absolută în meseria noastră, deci uneori este dificil să convingi pe alții. Nu putem dovedi că suntem pe drumul cel bun, este întotdeauna o chestiune de sentiment. Nu este ușor, dar îmi place așa.
Ai vrut întotdeauna să fii designer? Desenam de când eram foarte tânăr. Deși nu desenam mașini pe atunci, desenam desene animate. Visul meu era să desenez filme ca Peter Pan sau Albă ca Zăpada în studioul Disney. Există o mulțime de creativitate acolo și bara artistică este foarte înaltă. Asta mă fascinează încă, chiar colecționez schițele de storyboard de la Disney. Mai târziu, după ce am terminat școala, am decis să devin jurnalist. Credeam că o carieră ca artist nu ar funcționa cu adevărat. Dar apoi vecinul meu, care lucra ca asistent într-o școală de artă, m-a invitat la o expoziție. Era o cameră plină de desene cu mașini făcute de persoane care făceau un stagiu la Volkswagen pe atunci. Când am văzut aceste desene, mi-am spus: Asta vreau să fac. M-a lovit ca un fulger și nu mi-am regretat niciodată decizia.
Fiind un mare fan Disney, care este filmul tău preferat? Sunt și un mare fan al Star Wars și, da, am o afecțiune pentru o mulțime de filme Disney. Dar ce îmi place cu adevărat și ce m-a influențat mult este Blade Runner. Star Wars este un frumos basm, dar Blade Runner a venit foarte aproape de realitatea a ceea ce ar putea arăta de fapt viitorul. M-a impresionat profund. Am cumpărat un carnet de schițe cu toate designurile mașinilor, oamenilor și costumelor. Dacă ești în Shanghai astăzi și vezi toate zgârie-norii, luminile și semnele de neon, este exact ceea ce Ridley Scott a arătat acum 20 de ani.
Și care artă îți place cel mai mult? Uneori îmi plac mai mult schițele vechilor maeștri ca Michelangelo sau Leonardo decât pictura finală. Îmi place să văd cum au abordat proiectarea picturii. Arată că o pictură mare este o muncă grea, la fel ca o mașină mare. Sunt fascinat de momentele de creativitate capturate în schițe. La fel cum Leonardo căuta proporțiile ideale ale corpului uman, încercăm să dăm mașinii proporțiile ideale. Este sportivă? Este spațioasă? Este convenabilă? Este o căutare a perfecțiunii.
Ce aștepți cu nerăbdare în viitor? Noile tehnologii ne prezintă provocări dificile și îmi place asta: conducerea autonomă, controlul vocal, noile cerințe legale și chiar hologramele. Aștept cu nerăbdare fiecare provocare nouă, pentru că ne face viața interesantă și pune la încercare creativitatea noastră. Trebuie să facem ce este mai bun din ea. Provocarea, totuși, este să o facem mai bine decât oricine altcineva. Este ca în Formula 1, unde trebuie să te străduiești să ții pasul cu regulile noi. Nu mi-e frică de viitor. În ultimii 20 de ani, am lucrat doar cu sticlă, cauciuc și oțel. Acum există atât de multe lucruri interesante de explorat.
Ai acum te-ai mutat în Republica Cehă. Care sunt impresiile tale despre țară? Anul trecut am vizitat Republica Cehă pentru prima dată în viața mea și am fost în Praga. Am fost foarte impresionat de combinația dintre arhitectura tradițională și cea modernă. Este cu adevărat un oraș frumos, cu mult stil și istorie, dar se simte și tânăr și vibrant. Îmi place asta. La fel este și cu Škoda. Marca are o istorie lungă și este foarte inspiratoare. Niciun alt producător nu se poate baza pe o bază atât de diversă - ia, de exemplu, sticla boemă. Folosim acest patrimoniu mândru pentru a crea mașini unice, astfel încât să poți distinge o Škoda de orice altă mașină. Vom continua să ne conformăm acestui lucru în viitor.
Care clasic Škoda îți place cel mai mult? Este clar Škoda Popular Monte Carlo. Este o mașină atât de unică și frumoasă, foarte elegantă și dinamică. Ar fi un vis să o conduc într-o zi. Este întotdeauna bine când o marcă are mașini de vis, și pentru mine, Popular Monte Carlo intră în această categorie. Am petrecut mult timp la Muzeul Škoda și am fost cu adevărat surprins de cât de lungă și variată este istoria mărcii. Sunt foarte impresionat de aceste mașini, calitatea lor și nivelul de măiestrie. Acest lucru este foarte inspirator pentru munca noastră. Întotdeauna privim spre viitor, dar ne uităm și înapoi la rădăcinile noastre.
Unde vedeți designul Škoda în cinci ani? Cred că Škoda are un viitor foarte bun. Vom crește semnificativ reputația mărcii. Škoda are deja o prezență puternică, dar conștientizarea mărcii va continua să evolueze și dorim să susținem asta prin designul nostru. Va fi mult mai multă expresie emoțională astfel încât să putem ajunge și încânta și mai mulți oameni. Mașinile devin mai fluide, dinamice și emoționale. Oamenii ar trebui să cumpere un Škoda nu doar pentru că are un bun raport calitate-preț, ci și pentru că le place designul și mașina ca întreg. Designul este adesea motivul pentru care decidem pentru sau împotriva unei mașini, motiv pentru care munca noastră este atât de importantă. Facem valorile mărcii vizibile.
Mașina concept Škoda VISION X a fost dezvăluită recent. Care credeți că este caracteristica de design cea mai remarcabilă? VISION X a fost prima Škoda la care am avut permisiunea să lucrez, ceea ce a fost o experiență plăcută. Sarcina noastră a fost să creăm o conexiune cu Karoq și Kodiaq, dar să îi dăm totuși mașinii propriul caracter. Îmi place noua noastră interpretare a vederii frontale. Lumina de zi rulează este o bandă foarte mică pe marginea superioară și constă din patru blocuri de lumină din sticlă. Farurile principale sunt amplasate mult mai jos, ceea ce arată foarte cool și modern. Pe de o parte, îi dă mașinii un caracter complet independent, iar pe de altă parte, îi dă o senzație familiară. Dorim ca clienții noștri să recunoască întotdeauna modelele noastre ca fiind Škoda la prima vedere. Cred că am făcut o treabă bună în această privință. Studiul trezește emoții și depășește limite - dar rămâne întotdeauna credibil. În plus, culoarea Flex Green este foarte frumoasă, proaspătă și incitantă. Vei recunoaște această mașină de departe.
Cât de mare este echipa dvs. de design și care este exact rolul dvs.? Echipa noastră de design este formată din peste o sută de persoane din aproximativ 25 de națiuni, ceea ce o face foarte internațională. Avem oameni din Spania, Germania, China, Franța și multe alte țări - desigur, și din Republica Cehă și Slovacia. Astăzi, toată lumea este un jucător global și este bine să ai oameni din medii diferite. Designerii sunt foarte interesați să lucreze pentru noi și asta este un semn bun că suntem o marcă atractivă. Rolul meu este să las oamenii să viseze și să văd că toate ideile lor au spațiu să crească. Munca noastră este uneori încă foarte simplă: ai un stilou și o bucată de hârtie și schițezi o idee. Nu există niciun secret, niciun computer în spatele acestuia, sunt doar oameni așezați la birourile lor și visează. Și încerc să mă asigur că nu respingem nicio idee prea devreme. Încercăm să facem ceva ce nu a fost făcut niciodată înainte, și dacă ai o idee prea îngustă despre ce este și ce nu este Škoda, atunci limitează creativitatea. Întotdeauna ne uităm mai întâi la ce iese, pentru că suntem întotdeauna interesați de lucruri noi.
Ce trei lucruri nu ai putea trăi fără? Familia mea, desigur, munca mea, care este pasiunea mea... și caietul meu de schițe.