Începând cu 1 septembrie 2017, anumite autovehicule noi sunt omologate ca tip conform unei noi proceduri de testare pentru autoturisme şi autovehicule comerciale uşoare. Această procedură este armonizată la nivel mondial (World Harmonised Light Vehicle Test Procedure - WLTP - Procedura de Testare a Vehiculelor Ușoare Armonizată la Nivel Mondial). Este o nouă procedură realistă de testare pentru măsurarea consumului de combustibil şi a emisiilor de CO₂. Începând cu 1 septembrie 2018, WLTP va înlocui ciclul european de conducere (NEDC), care este ciclul de testare utilizat până la respectiva dată. Având în vedere condiţiile realiste de testare, valorile de consum şi de emisii de CO₂ măsurate conform WLTP sunt în multe cazuri mai mari decât cele măsurate conform NEDC.
Legendă:
Verde - Uniunea Europeană (28 de țări) Gri deschis - alte 4 ţări europene (Elveţia, Liechtenstein, Norvegia, Islanda) Negru - ţări candidate: Turcia (WLTP se aplică pentru autovehiculele importate; pentru autovehiculele produse în ţară se aplică NEDC), Israel şi regiuni UE mai îndepărtate (încă neclar): La Réunion, Martinique, Guadeloupe, Guayana Franceză, St. Martin, Mayotte Gri închis - implementare parţială (planificat): Coreea de Sud, Japonia (WLTP fără faza de viteză foarte mare a ciclului de testare), India, China (doar pentru emisiile de CO₂, pentru consum se aplică NEDC)
Ciclul de conducere conform normelor NEDC se aplică tuturor autoturismelor şi autovehiculelor comerciale uşoare. Uniunea Europeană a introdus ciclul în 1992 pentru determinarea consumului de combustibil şi a emisiilor specifice autovehiculelor şi pentru a furniza valori care să poată fi comparate. Aici puteţi vedea dintr-o privire care sunt condiţiile-cadru situate la baza acestor măsurători.
Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure, adică "WLTP", este o metodă de testare armonizată la nivel mondial pentru autoturisme şi autovehicule comerciale uşoare. Rolul acesteia este de a asigura, începând cu 1 septembrie 2017, informaţii mai apropiate de realitate cu privire la consum, făcând uz de parametri mult mai dinamici.
Comparație | NEDC | WLTP |
---|---|---|
Durată | 20 min. | 30 min. |
Distanță | 11 km | 23 km |
Viteză maximă | 120 km/h | 131 km/h |
Viteză medie | 34 km/h | 47 km/h |
Faze | Ciclul se compune din două faze: - 13 minute de conducere în oraş - 7 minute de conducere în afara oraşului | Ciclul este compus din patru faze (viteză mică, medie, mare, foarte mare) |
Temperatură inițială | 23 °C | 14 °C |
Timpii de staționare | 25% staționare | 13% staționare |
Echipament opțional | Nu se au în vedere dotările speciale şi climatizarea | Greutatea autovehiculului şi dotările opționale (aerodinamică, greutate, rezistență la rulare) sunt luate în considerare |
Economie dublă, cu stres înjumătăţit: cei care conduc relaxat şi uniform, frânează puţin, se lasă duşi de valul traficului, îşi lasă maşina să curgă, folosind inerţia, consumă mult mai puţin combustibil. Este valabil şi pe autostradă: mai bine conduceţi cu 130 km/h, decât cu 160 km/h şi economisiţi combustibil. De altfel, condusul anticipativ contribuie şi la reducerea ambuteiajelor.
Treceţi în treapta trei la 30 km/h, schimbaţi mai devreme, reducând consumul: Subturarea dăunează motorului? Poveşti! Motoarele TDI şi TSI adoră să fie folosite în treapta 3 la 30 km/h, dezvoltând încă de la 2.000 rotaţii pe minut un cuplu uimitor. Selectaţi treapta 2 imediat ce aţi parcurs o distanţă egală cu lungimea maşinii. Iar când schimbaţi în sus, puteţi sări o treaptă. Selectaţi întotdeauna cea mai mare treaptă posibilă. 50 km/h în treapta 5 nu constituie nicio problemă pentru cele mai multe autovehicule. Atâta timp cât maşina dumneavoastră rulează lin şi confortul acustic este menţinut, turaţia nu este prea mică.
0,0 litri - modul de conducere gratuit: aplicând tehnicile potrivite când conduceţi, puteţi economisi cu adevărat. Ştiaţi că puteţi atinge un consum instantaneu de exact 0,0 l/100 km în timp ce maşina rulează? Lăsând maşina să ruleze liber, adică fără să acceleraţi, cu transmisia în viteză! Ridicând piciorul de pe pedala de acceleraţie, se întrerupe alimentarea motorului cu combustibil şi în acest timp nu consumaţi nicio picătură de carburant. Faceţi uz de această metodă inteligentă cel mai bine atunci când puteţi profita adiţional şi de frâna de motor. Metoda se poate aplica atunci când coborâţi o pantă sau când vă deplasaţi spre un semafor cu lumina roşie. Scoateți din viteză, iar consumul este, de asemenea, redus considerabil. Manevra este deosebit de eficace atunci când puteţi să rulaţi liber pe distanţe mai lungi, datorită unui stil de conducere anticipativ.
Puteţi economisi până la 2 litri fără a renunţa la ceea ce este important: dotările sporesc confortul la drum, dar devin scumpe dacă sunt folosite nechibzuit. De exemplu, sistemul de climatizare consumă destul de mult combustibil. Pentru a reduce temperatura de la interior pe timp de vară şi a o menţine, sistemul de climatizare consumă până la 2 l de combustibil la 100 km, la viteze reduse de deplasare. Dar puteţi reduce temperatura aerisind înainte de plecare şi deschizând geamurile pentru scurt timp la începutul călătoriei. În timp ce conduceţi, verificaţi regulat ce dotări aveţi active şi care dintre acestea vă sunt cu adevărat utile în respectivul moment.
Aerul vă ajută să economisiţi până la 15%: economia de combustibil începe încă înainte de a porni la drum. Cu o simplă verificare a presiunii din pneuri. Rezistenţa la rulare contribuie cu până la 15% la consumul total. Dacă umflaţi anvelopele până la presiunea maximă recomandată pentru încărcarea la maximum (valorile sunt indicate pe clapeta rezervorului de combustibil), veţi reduce rezistenţa la rulare şi deci, veţi reduce şi consumul. Verificaţi, de asemenea, la cumpărarea anvelopelor, ca acestea să aibă o rezistenţă la rulare cât mai redusă. Astfel puteţi economisi adiţional încă 3% , beneficiind totodată şi de confort acustic mai ridicat, datorită zgomotului redus.
Cumulaţi drumurile, pentru a economisi considerabil, pentru că motorul consumă cel mai mult atunci când este rece. Aceasta înseamnă că, atunci când parcurgeţi doar distanţe scurte, puteţi atinge rapid un consum de până la 30 l/100 km! În schimb, dacă rezolvaţi mai multe drumuri într-o singură călătorie, puteţi economisi combustibil. Deoarece în acest caz, motorul poate atinge temperatura optimă de funcţionare, consumând mult mai puţin.
Calitatea vă ajută să economisiţi până la 5 %: cu cât motorul este mai devreme mai bine uns, cu atât funcţionează cu emisii mai reduse. Este foarte important mai ales la pornirile la rece şi la deplasarea pe distanțe scurte. Uleiul de motor bun trebuie să aibă proprietatea de a se dispersa rapid.
Eficienţă datorită reducerii rezistenţei aerului: caracteristicile aerodinamice avantajoase sunt cheia unui consum redus, mai ales la deplasarea cu viteze mai mari. De aceea, caroseriile Škoda sunt astfel concepute încât să ofere fluxului aerului o suprafaţă cât mai mică de atac. Sistemele montate pe plafon, precum suporturile pentru biciclete şi cutiile pentru plafon anulează însă acest avantaj. Deci, are sens să demontaţi suportul între weekend-urile de mers la schi sau în excursii de mountainbike.
Economisiţi până la 0,3 litri, cu dieta zero: fiecare kilogram de bagaj costă combustibil. Mai exact. o sarcină de 100 kg consumă mai mult cu până la 0,3 l/100 km. Deci, vă recomandăm să vă verificaţi regulat conţinutul portbagajului. Chiar şi cu rezervorul de combustibil puteţi economisi. Umpleţi-l doar până la jumătate. Pentru că un rezervor mai plin creşte masa autovehciului şi deci creşte şi consumul.
Ce este un ciclu de conducere? Ciclul de conducere stabileşte condiţiile în care se măsoară consumul de combustibil şi emisiile de CO₂ ale unui autovehicul. Este de dorit ca acest ciclu să simuleze cât mai precis călătoriile uzuale cu automobilul. Pentru ca un producător să poată comunica valori comparabile pentru înmatricularea şi vânzarea autovehiculelor, ciclul de conducere precizează anumite condiţii-cadru pentru testele de măsurare, precum temperatura la pornire, viteza de deplasare şi durata măsurătorilor.
Ce este NEDC? Noul ciclu de conducere european (adică NEDC= engl. New European Driving Cycle) a fost introdus de Uniunea Europeană în 01.07.1992. Ciclul acesta a avut menirea de a garanta determinarea unitară a emisiilor şi consumului autovehiculelor şi de a permite compararea diferitelor autovehicule, dar nu a avut rolul de a reda consumul efectiv la utilizarea în traficul real.
Ce este WLTP? Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure, adică "WLTP", este o metodă de testare armonizată la nivel mondial pentru autoturisme şi autovehicule comerciale uşoare, introdusă în septembrie 2017. Spre deosebire de NEDC, WLTP prevede un profil mai apropiat de cel real, obţinut în condiţii uzule de deplasare. Noua procedură are menirea de a reda mai realist consumul autovehiculelor şi are la bază un ciclu de testare modificat, cu prevederi mai stricte.
Care sunt diferenţele între NEDC şi WLTP? Ciclul NEDC implementat în 1992 în Uniunea Europeană este perimat, nemaiputând reda realitatea din traficul contemporan. Astfel, noul ciclu WLTP are rolul de a genera valori pentru emisii şi consum corespunzătoare utilizării autovehiculului în practică, pentru omologarea de tip a autovehiculelor. Astfel, este diferit de standardul NEDC, atât ca procedură, cât şi prin ciclul de conducere în sine. Parametrii de testare noi constau, de exemplu, în distanţa mai mare pentru testare, durata mai lungă a testelor, durata mai scurtă de staţionare viteze, medii mai mari şi luarea în calcul a dotărilor speciale opţionale. Aceste modificări rezultă de multe ori în valori mai ridicate ale consumului.
De când se aplică WLTP? Noul ciclu WLTP devine obligatoriu prin lege începând cu 01.09.2017. Începând cu septembrie 2017, pentru toate modele de autoturisme şi motoarele nou lansate, producătorii auto trebuie să comunice valorile pentru consum şi pentru emisii conform WLTP. Începând cu 01.09.2018, pentru toate autovehiculele noi, deci şi pentru modelele deja existente, trebuie comunicate valorile pentru consum şi pentru emisii conform WLTP.
Va fi modificată gama de produse Škoda? Nu. Până în prezent nu sunt planificate modificări în gama de modele. Anumite modele şi motoare trebuie optimizate, pentru a obţine o eficienţă şi mai ridicată şi pentru a reduce emisiile conform prevederilor, dar nu vor fi eliminate modele din gamă din cauza WLTP.
Există şi alte proceduri de testare? Da. Există. Ciclurile de conducere pentru măsurarea emisiilor şi consumului dezvoltate în Japonia (JC 08) şi SUA (FTP 75) sunt adaptate condiţiilor specifice din traficul respectivelor ţări. De exemplu, ciclul japonez include numeroase faze de oprire şi pornire de pe loc. Ciclul este parcurs de două ori: o dată ca pornire la rece şi o dată ca pornire la cald.